VHF/SRC mars 2023

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:
Gasolexplosion - allt tyder på det enligt polisen

Segelbåt exploderade  och flög i tusen bitar


Text & bild: Bengt Utterström 2013-10-29

Sekunden innan explosionen var detta en riggad segelbåt. Allt tyder på en gasolexplosion.
Sekunden innan explosionen var detta en riggad segelbåt. Allt tyder på en gasolexplosion.

Allt tyder på att gasol hade läckt ut i båten. När ägaren vaknade på morgonen och skulle tända ett ljus exploderade hela båten och bokstavligt talat flög i tusen bitar. Även båtarna bredvid fick omfattande skador. Av segelbåten är det bara smulor. Mirakulöst nog överlevde båtägaren. Han vårdas på sjukhus med omfattande brännskador.

Gasol i båtar är definitivt inte ofarligt. Gasol är mycket explosiv. Den är 1,5 gånger tyngre än luft och därför är läckande gasol i båtar extra besvärligt. Gasolen lägger sig längst ned i båten. Om gasol läcker från en gasolflaska på land vädras den enklare bort.


I och med att gasolen blir kvar i båten utgör läckage en stor explosionsrisk i båtar. Det behövs bara en gnista och sedan är explosionen ett faktum.


Ägaren till båten på bilden hade otrolig tur som överlevde. Jag har sett båten och det går inte att se vad det är för modell. Knappt ens att det var en segelbåt. Riggen rycktes bort sjönk bredvid båten. Fördäcket slets loss och låg på bryggan. Hela rufftaket flög bort och låg på bottnen.





Träbåten bredvid har fått hela sitt rufftak uppslitet och förskjutet i sidled. Sargen på babords sida, som är av tjock mahogny, har spräckts. På andra sidan låg en Buster som fick den kraftiga vidrutans aluminiumlist bräckt. Ytterligare längre bort låg en Nimbus vars ena sidoruta krossades av tryckvågen.


Smällen hördes över två kilometer bort enligt vittnen.


Otrolig tur i oturen
Segelbåten låg på en plats där det vanligtvis inte rör sig några människor på morgonen. Just denna morgon finns två personer på bryggan intill klockan 07.20 och hör smällen. De rusar ut på bryggan och i all bråte ser de en person. De plockar upp honom och larmar. Med helikopter förs han till sjukhus.

Tryckvågen nådde en husvagn som stod parkerad 800 meter bort.  Personen som sov i husvagnen vaknade av att tryckvågen ruskar om husvagnen.


Därför är gasol ombord så bra
Väldigt många, inklusive jag själv, använder gasol ombord för matlagning. Det är rent, enkelt och förhållandevis billigt. Det går fort att värma mat och det blir svalt på en gång när lågan släcks. Det är driftssäkert och relativt enkelt att hålla koll på säkerheten.


Därför är gasol ombord så farligt
Om en större mängd gasol läcker ut och blir kvar i båten finns det bara en sak att göra. Om möjligt, stäng kranen på gasoltuben och lämna båten med öppna luckor nedgångsluckor . Ring räddningstjänsten. Håll dig på stort avstånd från båten och varna andra.


Gasolen ligger nämligen kvar i båten eftersom skrovet är en stor behållare. Det behövs bara en gnista från en tändare eller en elkabel så är explosionen ett faktum.


För att bli av med gasolen måste den vädras bort. Räddningstjänsten har utrustning för det.


Gasolslangen är märkt med tillverkningsår. Kontrollera den varje år så att det inte finns några nötskador. Byt slangen vart fjärde- femte år.
Gasolslangen är märkt med tillverkningsår. Kontrollera den varje år så att det inte finns några nötskador. Byt slangen vart fjärde- femte år.

Rätt installerat och skött
Den som har gasol ombord bör då och då, gärna några gånger under säsongen, kontrollera sitt gasolsystem. Gasolslangar bör bytas vart 4-5 år. De är märkta med tillverkningsår.


Kopplingar och spisen ses över. Vissa värmare drivs med gasol och även de måste kontrolleras med jämna mellanrum.


Såpvatten en metod
Blanda diskmedel och vatten i ett glas. Ta en pensel och pensla på alla skarvar. Blir det ”såpbubblor” är det inte tätt. Det finns också en spray att köpa som gör samma jobb.


Läckindikatorer har funnits på marknaden under många år. De fungerar så att man trycker på dess behållare och då ska det inte bubbla i behållaren. Om det gör det är det läckage. Dessa läckagetestare har också en begränsad livslängd. Det har visat sig att behållaren åldras och att gasolläckage uppstått genom behållaren. Det var ju inte meningen. Om du vet med dig att du har en gasolindikator och åldern är okänd kan det vara hög tid att byta ut den. Läckindikator ska monteras i samma utrymme som gasolflaskan.


Gasolinstallation

Bilden är från navigationsboken Fritidsskepparen.
Bilden är från navigationsboken Fritidsskepparen.

Gasolflaskan ska placeras ståendes i ett separat utrymme som är dränerat i botten. Om gasol läcker ut ska den rinna ut utanför båten. I vår båt står tuben i ankarboxen och det utrymmet är dränerat. Därifrån går det kopparledning ända fram till spisen. Sista halvmetern är det en gummislang. Inne i båten har vi en avstängningskran monterad strax innan spisen. Den kranen stänger vi alltid så fort spisens låga släcks. Med andra ord, den är alltid stängd när spisen inte används.


Kranen på flaskan bör också stängas när spisen använts klart. Med det är det lite sig och så i vårt fall med det. Önskvärt är att den stängs varje natt, men även där slarvas det en hel del.


Svenska Kryssarklubben, SXK, har en teknisk kommitté och här finns deras rekommendationer om hur gas bör hanteras ombord.
*Klicka vidare*

 

Kommentera gärna artikeln. Ange för- och efternamn samt bostadsort.


Kommentera Tipsa en vn Skriv ut




Kommentarer
2. Gasvarnare Torsten Anderberg Bromma 2013-12-22
1. Gasolsäkerhet Klas Jacobsson 2013-10-30