VHF/SRC distanskurs

På gång:
Om MOB1 AIS-nödsändare.
Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:
Slutrapport om kollisionen från SHK

Viking Grace sänkte taxibåt i våldsam kollision. Tre personer i vattnet


Bengt Utterström 2015-04-14

Taxibåten fick allvarliga skador och sjönk. Tre personer hamnade i vattnet. Alla tre räddades mycket tack vare att en person såg olyckan från land och snabbt var på plats med egen båt. Bilden är från slutrapporten.
Bild:Viking Line, övervakningskamera.
Taxibåten fick allvarliga skador och sjönk. Tre personer hamnade i vattnet. Alla tre räddades mycket tack vare att en person såg olyckan från land och snabbt var på plats med egen båt. Bilden är från slutrapporten.

Taxibåten Sunni kolliderar med Viking Grace i april 2014 strax SV om Kapellskär. Tre personer hamnar i 4-gradigt vatten och taxibåten sjönk. Det uppges att det var dimma vid tillfället. Inget av fartygen avgav ljudsignaler. Olyckan är ett mysterium trots rapporten. Hur kunde den ske? Läs hela rapporten från Statens haverikommisson, SHK, i slutet av artikeln.

I dagarna är det ett år sedan den mycket allvarliga olyckan inträffade. Taxibåten Sunni lämnar fastlandet och korsar leden strax sydväst om Kapellskär. Viking Grace har passerat Furusund och är på väg mot Ålandshav. Viking Grace krockar mitt på den lilla taxibåtens styrbords sida. Båten åker utmed Viking Grace styrbordssida. Tre personer är inklämda i styrhytten. De lyckas ta sig ut tack vare att hyttens tak går sönder.

En person på en ö ser olyckan och tillsammans med en granne åker de ut och räddar de tre som är i vattnet. Ingen av dem har flytväst.

Hur det kan råda sådan dimma så att Viking Grace inte syns visuellt samtidigt som en person står på land och ser olyckan förefaller märkligt. Enligt uppgift syntes inte heller Viking Grace på taxibåtens radar. Även det förefaller märkligt. Hade befälhavaren på taxibåten större uppmärksamhet på navigatorn och radarskärmen än genom båtens fönsterrutor? Eller var dimman extremt tät på ett visst ställe och ingen dimma alls alldeles bredvid?

En okänd större motorbåt är först på plats intill en av de tre som ligger i vattnet. Först vill de inte hjälpa till, men på uppmaning plockar de den ena personen ur vattnet. En källa till DagensBåtliv.se uppger att personerna på motorbåten hade nog inte lust att bli inblandade i något sjöräddningsfall och ville nog helst inte behöva förklara för Sjöpolisen vilka de var. De såg inte "skolpojksaktiga ut" och de talade inte svenska. Så fort de lämnat över den nödställde till annan båt försvann de från platsen och har därefter inte kunnat identifierats.

Ur rapporten:
Konflikter mellan den tyngre sjöfarten och mindre fartyg eller båtar är ett vanligt problem, särskilt i trånga farvatten. Problemet är särskilt vanligt på sommaren och består i att man ombord på större fartyg upplever det som problematiskt när mindre båtar rör sig framför stäven på det egna fartyget, och stundtals t.o.m. försvinner ur sikte under bogen, medan man på de mindre båtarna tycker sig ha full kontroll på situationen och snabbt kan köra undan. Skulle ett motorstopp eller något annat problem uppstå i en sådan situation är man emellertid i praktiken helt maktlös.

Läs hela slutrapporten här *Klicka vidare*

Kommentera gärna artikeln. Ange för- och efternamn samt bostadsort.

Kommentera     Tipsa en vän     Skriv ut








Dieselpower feb 2019



SSRS hälp oss hjälpa dig

Bok Bortom horisonten