VHF/SRC mars 2023

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:
Bättre än på länge

Göteborgs Båtmässa har charmen och brett utbud av båtar


Text & bild: Bengt Utterström 2019-02-04


Göteborgs Båtmässa är den familjevänliga och charmiga båtmässan. Överallt pratas det båt, båtliv och tillbehör. Den som söker en dagtursbåt från cirka 6 meter och kortare har hundratals att välja bland. Den som söker ruffad övernattningsbar motorbåt torde inte heller bli besviken. Det finns drygt ett trettiotal sådana att se.

Ett nytt positivt grepp är de sex begagnade segelbåtarna som mäklarfirmor ställer ut.




Antalet båtar är som förra året. Det handlar om cirka 425 stycken, jollar inräknade. Utställningsytan 30 000 kvm är något mindre än tidigare och det beror främst på att veteranbåtarna är flyttade från den egna hallen till längst ned i E-hallen.

Även i år finns en 300 kvm stor pool där diverse vattenaktiviteter kan prövas.


Begagnade båtar på mässan



Några båtmäklare ställer tillsammans ut sex begagnade segelbåtar mellan 34 till 38 fot av klassisk modell. Bland dem finns två Hallberg Rassy och en Najad. Samtliga är i fint skick. Vi har sett begagnade båtar på flytande båtmässor och jag tycker det är ett välkommet inslag på inomhusmässor.

En miss är dock att i några av båtarna sitter båtens ägare. Som spekulant på en båt, som säljs av mäklare, vill jag inte möta ägaren i ruffen vid en första inspektion. Ägarna sitter där och vill helst av allt förmedla allt de kan från hjärtat om sin båt medan jag som spekulant kopplar igång hjärnan när jag ser båten. Familjehistorier (inte sällan tråkiga sådana eftersom båten ska säljas) och allt ”smart” de fixat med kan vänta tills köpet är klart. Det samma gäller vid lägenhetsförsäljning där ägaren inte heller bör finnas i bostaden vid visning.

Sportfiskare får sin del i form av båtar och fisketillbehör. För barnen finns Hugos Båtskola där de kan snickra och måla en båt.

Temperatur på branschen

Mats Eriksson, VD på branschorganisationen Sweboat, berättar att under säsongen 2018 såldes det ungefär lika många nya båtar som 2017, det vill säga cirka 19 000 stycken. Under 2018 ökade värdet av exporten med 22 % och volymen med 8 %. Importen minskade med 3 % i värde medan volymen ökade med 4 %.

Antalet små båtar blir fler, de mellanstora blir betydligt större och begreppet ”mellanstor båt” bör numera justeras uppåt till dryga tio meter och längre. Designen blir allt djärvare och nya fräcka färger stärker intrycken. Att dela båt med andra diskuteras flitigt, men delningstrenden är ännu i sin linda.

Sweboat har i år tagit initiativet till att starta en mijöfond som är avsedd för framtida utdelningar åt olika miljöaktiviteter.

Ett antal orosmoln finns för 2019. Brexit och en finans- och bostadsmarknad som vilar på kanten till att vara instabil kan påverka båtbranschen negativt.


Rekordår för Volvo Penta

Björn Ingemanson, VD Volvo Penta.
Björn Ingemanson, VD Volvo Penta.

Volvo Penta redovisar ett rekordår. Tillväxten för 2018 låg på + 24 % och omsättningen nådde 13,7 miljarder kronor vilket är den bästa någonsin. Volvo Pentas VD Björn Ingemanson berättade att lönsamheten är mycket god. Volvo Penta sålde ungefär 48 000 motorer förra året. Av dessa går lite drygt hälften till industrisidan och dessa motorer finns då bland annat i skördetröskor, andra arbetsmaskiner, i pumpar med mera.

Största motorn på marina sidan har 1 000 Hkr och Volvo Pentas motorer finns i allt större båtar. Den största är förnärvarande på 120 fot. Volymen ökar både för bensin- och dieselmotorer.

Volvo Penta har även köpt Seven Marine, en amerikansk tillverkare av utombordsmotorer i effektområdet 500 - 700 hkr.

Utvecklingsprojekt pågår på elmotorsidan. Färjan ”Älvsnabben”, som korsar Göta älv, får eldrift och döps således om till ”Elsnabben.” Det sker i samarbete med Västtrafik vars mål är att ha reducerat koldioxidutsläppen med hela 90 % till år 2035.

Laddning av batterier sker nattetid, med stödladdning på dagen. Utvärdering ska ske under 2019 - 2020.


Generationsskifte på generalsposten


Jacob Ryder, till vänster, är ny mässgeneral och har tagit över ansvaret efter Bengt Wallin som var mässansvarig redan under förra årtusendet. Bengt Wallin ansvarar för programpunkterna på stora scenen vars huvudsakliga innehåll handlar om segling och miljö.

Göteborgs Båtmässa tillhör landets charmigaste båtmässor och är väl värd ett besök. Mässan pågår till 10 februari.

 

www.batmassan.se

Kommentera gärna artikeln. Ange för- och efternamn samt bostadsadress.

 


Kommentera Tipsa en vn Skriv ut