VHF/SRC distanskurs

På gång:
Vi har provat en uppblåsbar nödantenn för bärbar VHF.
Skilj på vattensamlare och ljuddämpare

Vattensamlare som monteras felaktigt förstör motorn


Text & bild: Patrick Lindahl 2019-09-25

<span>För tre år sedan monterades ny motor i båten. Vattensamlaren monterades en halv meter högre än avgaskröken på motorn. Då rinner vatten in i motorn, vilket har skett här. Nu måste motorn renoveras.</span>
För tre år sedan monterades ny motor i båten. Vattensamlaren monterades en halv meter högre än avgaskröken på motorn. Då rinner vatten in i motorn, vilket har skett här. Nu måste motorn renoveras.

Att felaktigt montera en vattensamlare kan få allvarliga konsekvenser. Felaktigt monterat rinner det in vatten i motorn och cylindrar rostar sönder. Tyvärr händer detta många båtägare när motorer byts. Vattensamlaren, som ska monteras lägre än avgaskröken, sitter inte alltför sällan högre upp. Följden blir att kylvatten rinner baklänges in i motorn.

Alla inombordsmotorer, som har sitt avgasrörsutlopp på en högre nivå än vad motorns avgaskrök sitter, måste ha en vattensamlare. För många är säkert ordet vattensamlare nytt. I dagligt tal pratar vi om ljuddämpare, fast vi menar en vattensamlare. Denna fungerar visserligen även som en ljuddämpare, men det är inte det som är huvudsyftet med den. Den måste placeras på lägsta punkten och kunna rymma allt vatten som kan finnas i avgasslangen.

 

Kylvattnet från motorn blandas med avgaserna i kröken och går ut i avgasslangen. Denna går till ett utlopp i skrovet som ofta är beläget högre upp än kröken. Så länge motorn går, blåser avgaserna ut kylvattnet, men när den stannar rinner kvarvarande vatten i slangen tillbaka ner mot motorn. Det är här vattensamlaren gör nytta! Vattnet samlas i denna, som namnet säger. Skulle den inte finnas där är risken stor att vattnet rinner tillbaka in i motorn och ner i cylindern som omedelbart börjar rosta. Får det stå i några dagar är det oftast kört.

 

Placeringen extra viktigt vid motorbyte

När motorn byts ut blir det ofta till en ny motor som är något mindre i storlek. Då hamnar avgaskröken på en ännu lägre nivå. Det blir då svårt att placera vattensamlaren under den nya motorns krök. Det är här misstaget ofta görs och montören tror att det bara är en ljuddämpare. Därför placeras vattensamlaren på en “bättre” plats, det vill säga, högre upp. När så sker ökar risken för att vatten rinner ner i motorn när den stängs av. 


Sprängskiss med motor, vattensamlare och utlopp.
Bild:SEASEAs webbsida.
Sprängskiss med motor, vattensamlare och utlopp.


Dimensionering av vattensamlare

Vattensamlaren ska rymma det vatten som kan finnas i slangen från vattensamlaren till högsta punkten innan utloppet, plus det vatten som kan finnas mellan kröken och vattensamlaren. Är hela slangens längd 3 meter och har en diameter på 38 mm ska vattensamlaren kunna rymma cirka 3,5 liter. Detta är minimirymden i detta fall, det gör inget om den är större. En större motor med 45 mm slangdiameter och 5 meters längd kräver minst 8 liters volym.

 

Volymberäknare finns på internet, googla på det så blir det enkelt att se hur stor vattensamlare du behöver, eller gå in på kalkyleramera.se. Tänk på att slangens mått är diameter medan kalkyleramera.se vill ha radien (dvs. hälften).

 

Sätt den på rätt håll!

En vattensamlare har alltid ett inlopp och ett utlopp. Det är ofta märkt med en pil in och en pil ut. Det går inte att vända den om, då har den svårt att “spotta” ut vattnet. Invändigt finns väggar som gör att vattnet trycks ut av avgaserna vid korrekt montage. Sätter man den baklänges blir vattensamlaren full med vatten även under drift, vilket gör att den inte kan ta emot något vatten från slangarna när motorn stängs av. Den ska helst placeras så horisontellt som möjligt. 


Byt avgasslang

Vatten har runnit tillbaka ner i motorn så det korroderat vid värmeväxlaren. Från den läcker det vatten. Det har i sin gjort att reglage och motorfäste också har korroderat. Motorn har vid detta tillfälle inte undersökts invändigt men tredje cylindern saknar kompression, varför man kan anta att ventiler och ventilsäte har korroderat. Kolv och cylinder kan också vara påverkade.<br />Pilen pekar på avgaskröken.

Vatten har runnit tillbaka ner i motorn så det korroderat vid värmeväxlaren. Från den läcker det vatten. Det har i sin gjort att reglage och motorfäste också har korroderat. Motorn har vid detta tillfälle inte undersökts invändigt men tredje cylindern saknar kompression, varför man kan anta att ventiler och ventilsäte har korroderat. Kolv och cylinder kan också vara påverkade.
Pilen pekar på avgaskröken.



Byter man motor byter man också avgasslang. Den har gjort sitt när gamla motorn är slut. Den kan se snygg ut på utsidan, men slangen har ofta delaminerat på insidan och utflödet hindras. Slangen ska göra en extra krök uppåt innan utloppet, så att man inte riskerar att skvalpvatten från vågor kommer in i avgasröret och rinner ner och fyller motorn.

 
Kommentera gärna artikeln. Ange för- och efternamn samt bostadsort.


Kommentera     Tipsa en vän     Skriv ut







Radarboken

Dieselpower feb 2019



SSRS hälp oss hjälpa dig

Bok Bortom horisonten