VHF/SRC distanskurs

På gång:
Byte från svanhalls till Cable port
Se TV programmet Båttokig om Sverige S1 här

Ops! Sverige S1 sjönk vid Sandhamn


Bengt Utterström 2013-01-13

Botten ned. Här sticker bara stäven upp. Styrbords propeller svarvade ett hål i skrovet och sedan sjönk Sverige S1.
Bild:Johansson & Son Båtbyggeri
Botten ned. Här sticker bara stäven upp. Styrbords propeller svarvade ett hål i skrovet och sedan sjönk Sverige S1.

I somras var det tänkt att den nybyggda racerbåten "Sverige S1" skulle slå världsrekord i knop för träbåtar. Målet var och är fortfarande 100 knop. 65 knop har hittills noterats och då har de två Rolls Royce motorerna körts utan kompressor. Med kompressor och fulla spjäll utvecklar de två motorerna tillsammans cirka 2000 Hkr. Nu bar det sig inte bättre, Sverige S1 sjönk! Se TV-programmet Båttokig och blogg om Sverige S1 i slutet av artikeln.


Från premiärturen 25 maj utanför Holmsund.
Bild:Johansson & Sons webbplats.
Från premiärturen 25 maj utanför Holmsund.

Sverige S1 blev aldrig byggd på 30-talet. Det skulle dröja ända till hösten 2011 innan hon började byggas av Johansson & Son Båtbyggeri i Holmsund. Ritningarna är Ruben Östlunds originalritning från 1929. Sverige S1 ställdes ut på båtmässan Allt för sjön i mars 2012. Mässans mest uppseendeväckande båt alla kategorier.


Motorerna med de 24 piporna kommer från stridsvagnen Centurion. Likadana Rolls Royce motorer satt i engelska flygvapnets kända stridsflygplan Spitfire. Tillsammans utvecklar de närmare 2000 Hkr.
Bild:Lars W Gustavsson
Motorerna med de 24 piporna kommer från stridsvagnen Centurion. Likadana Rolls Royce motorer satt i engelska flygvapnets kända stridsflygplan Spitfire. Tillsammans utvecklar de närmare 2000 Hkr.

I slutet av maj sjösattes hon. Med för små propellrar blev farten "bara" runt 50 knop. När originalpropellrarna satt på plats och provkörning skedde vid Sandhamn var oturen framme. Styrbords propeller träffar något hårt och bakre delen av propelleraxeln rycks ur. Så här säger Sofi från Johansson & Son Båtbyggeri om händelsen:

"De gick på något med styrbords propeller. Den aktre biten av propelleraxeln lossnade. Detta gjorde att propellern svarvade ett hål i botten och när de drog ner på farten utanför Sandhamn så sjönk hon. Eller, inte helt, aktern sjönk och det skapades en luftficka i fören så hon guppade med 1,5 m av fören ovanför ytan. Ingen skadade sig som tur var."


Bild:Bengt Utterström


Propellern svarvade ett hål rakt igenom botten. Vi har fått veta att hon snart är helt återställd av Johansson & Son Båtbyggeri och till sommaren 2013 ska nya fartrekord slås.
Bild:Från Johansson & Son Båtbyggeri, blogg
Propellern svarvade ett hål rakt igenom botten. Vi har fått veta att hon snart är helt återställd av Johansson & Son Båtbyggeri och till sommaren 2013 ska nya fartrekord slås.

Här finns en blogg om bygget av Sverige S1, provkörning och reparationen efter olyckan. Producerad av Johansson & Son Båtbyggeri. *Klicka vidare*

TV programmet "Båttokig" visar bland annat Sverige S1 under premiärturen. Ligger kvar på Svt play till 11 februari. *Klicka vidare*

Kommentera gärna. Ange för- och efternamn samt bostadsort.

Kommentera     Tipsa en vän     Skriv ut