VHF/SRC distanskurs
Diesel Power 2014 maj

På gång:
CTEKs app gör batterikontroll busenkel på vintern.
Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:
Högsåra tur och retur

Segling runt Åland och i finska skärgårdshavet


Text & bild: Bengt Utterström 2018-06-18

En båt såg vi under dagen och den var vi tvugna att göra en undanmanöver för. Platsen är norra Åland.
Bild:Annette Fellesson
En båt såg vi under dagen och den var vi tvugna att göra en undanmanöver för. Platsen är norra Åland.

Försommarsegling i strålande sol är en fantastisk upplevelse. Söndag kväll 10 juni lämnar vi Gräddö och går iväg nästan rakt norrut på Ålandshav. Vi seglar norr om Åland och längst i öster, vid Högsåra, vänder vi hemåt. Passerar Jurmo på vägen.

Här är vår reseberättelse. Ett Ålandskompendium finns i slutet av artikeln.


Jag gillar att göra en seglats innan sommarseglatsen börjar. Det finns alltid saker som jag glömt att ta med och det är också ett bra sätt att få bekräftat att allt fungerar ombord. Till de glömda sakerna hör ullkoftan med windstoppertyg, finsk hamnguide, fiskbuljontärningar och vinäger.


Allt fungerade ombord, men jollen visade sig ha ett litet hål på ovansidan av ena pontonen. Provisorisk lagning med silvertape, eller Jesustape som finnarna säger, löste problemet. Lagningssatsen visade sig ha ett slutdatum år 2012. Härdaren bestod av torkat pulver i krossat glas.


Sedan gick den nitade knappen sönder på mina seglarbyxor. Kanske har det varit för mycket stillasittande under våren?


Ringrostig

Måhända har det med åldern att göra, för allt är inte lika självklart längre. Jag glömmer vissa detaljer om hur jag tänkte året innan att en speciell sak ska stuvas eller monteras. Det mesta blev dock ordnat under denna försommarseglats. 


Bild:Annette Fellesson

Vi tre som seglade fyller alla 60 år mellan november i år och februari nästa år. Således handlade en icke oväsentlig del om samtalsämnena kring detta faktum. Extra givande var att en av besättningen var en kvinna så vi fick ta del av hennes funderingar också. Hon har just inköpt fyra nya segel utöver de fem som hon hade sedan tidigare till sin windsurfingbräda, en sådan där liten bräda som knappt håller en person flytande. En nyårsafton hindrar inte henne från windsurfing, det gäller att passa på fick vi grabbar lära oss.


Vi lämnar Gräddö vid 17-tiden söndag eftermiddag. Vinden är fin och vi seglar i god fart förbi Arholma och går nästan rakt norrut till Enskär/Signilskär väster om Eckerö. Det är en gammal bevakningsstation med fin kaj.


Döm om min förvåning när jag ser att den stolta enslinjen, som normalt leder båtar från Ålands hav och rakt österut in mot Signilskären, är borta. Den verkar inte ens vara nedmonterad för målning, vi ser inga spår av den från vattnet. Nu är det inte svårt att hitta in ändå, men Finland är ju känt för sina många enstavlor. Håller de på att försvinna frågar jag mig? Förvisso behövs de inte, men de är trevliga att se på. Jag känner att jag är i Finland när jag ser dem.


Eckerö Båtförening på Enskär

En annan stor nyhet var att sedan 2017 har Eckerö Båtförening tagit över förvaltningen av ön Enskär med byggnader. Ett skvaller sa att Eckerö Båtförening består av tre familjer och att de inte godkänner nya medlemmar.

Enligt ordförande Petra Eriksson är det inte sant. "Vi tar visst emot nya medlemmar och vi har många planer och ideér om hur vi ska utveckla Enskär. Nya bojar är utlagda, landström finns, vi har gjort ett grillhus, det finns toalett och strandbastu som besökande båtgäster får tillgång till", berättar Petra och fortsätter: "Vi har dock tyvärr inte löst sophanteringsfrågan ännu, men vi jobbar på det. Vi kommer också att visa öns historia i ett museum och vi har planer på att göra en vandringsled. Enskär har en intressant historia från krigstider och som bevakningsstation", avslutar Petra Eriksson som också hälsar alla båtgäster varmt välkomna till ön.

Regndroppar

Måndag morgon kommer det några regndroppar. Det är svalt i luften och den varma soliga våren var bortblåst. Vi fortsätter mot nordost och upp emot Kallan på Ålands nordspets. Solen kommer fram, men tyvärr är vinden svag och det blir motorgång mest hela dagen till Bärö och Glada Laxen.


Vi går den gamla skutleden (se beskrivning i kompendiet i slutet av artikeln). Ungefär halvvägs möter vi en tysk segelbåt. Det är första båten vi ser sedan vi lämnade Gräddö. Dessutom, trots att vi är alldeles ensamma på norra Åland, så var vi tvungna att göra en undanmanöver för att inte kollidera.


Vi blev glada åt mötet och jag ropar upp dem på VHF-radion och får veta att de är på en motsolsseglats runt Åland. De blev lika glada som vi åt att se en annan båt!


I hamnen på Bärö är min favoritplats ledig. Henrik Bergman, Glada Laxens krögare, serverar oss utsökt god smörstekt abborre.


Vi gör en sedvanlig kvällspromenad på klipporna innan vi kryper till kojs.


Berghamn.
Bild:Annette Fellesson
Berghamn.

Tisdag morgon. Solsken och nordvästlig vind. Perfekt för oss som vill vidare österut och mot finska skärgårdshavet. Eller heter det Åbolands skärgård? Vi länsar och slörar hela dagen i solsken. Luften är sval varför sjöstället är på mest hela tiden. Sen eftermiddag förtöjer vi i Berghamn. En liten ö som ligger strax söder om Storlandet. Position N60° 03´24  E021° 48´18. Ön har en privat gästhamn i sundet på östra sidan. Där ligger man furstligt långsides för 4 Euro per natt. Elström finns. Berghamn är en vacker ö med bofast befolkning. Missa inte den.


Onsdag går vi vidare österut för motor. Jag har på senare år börjat gena friskt i finska farvatten, så även denna gång. Vi går där det är vitt i sjökortet och där det är tätt mellan djupsiffrorna. Hittills har det gott bra. Vid lunchtid förtöjer vi i gästhamnen på Högsåras östra sida som ligger nära finska fastlandet, N59° 57´16   E022° 22´23.


Promenad på den vackra ön och sedan äter vi goda kåldolmar med lingonsylt på Farmors Kafé. Efter lunch seglar vi vidare, rundar Högsåra och vänder nu hemåt.


Bild:Annette Fellesson

Nästa stopp blir Jurmo. Finska Jurmo sviker aldrig. Den lilla puben, med alla tomglas, har nu utökats med en livsmedelsavdelning. Där finns det nödvändigaste till priser som skulle göra verksamheten kortlivad i stadsmiljö. Men jag betalar gladeligen 17 Euro för 12 ägg, 3 munkar och ett litet saltkar. Min filosofi är att jag stödjer gärna lokal handel i skärgårdars utposter. Hamnavgiften var måttliga 5 Euro, ett försäsongspris antog vi. Till vår glädje låg det ett tiotal segelbåtar i hamnen över natten, två med tysk flagg.

Jurmos ostliga udde.
Bild:Annette Fellesson
Jurmos ostliga udde.

Jurmo har en spännande historia och vacker natur. Här har ryssar härjat under första världskriget får vi lära oss på det lilla museet i hamnen. Då byggde de en flygplats på ön! Nu är i stort sett alla träd borta. Ett projekt pågår att återställa ön till karg betesmark. Missa inte Jurmo!


Torsdagens väderutsikter är sydostlig vind. Perfekt för oss, men ett dygn för tidigt. Fredag och lördag ska vinden vrida mot syd väst. Sämsta tänkbara för oss som ska vara i Stockholm senast på söndag. Vi väljer att segla hemåt redan på torsdagen och dra nytta av sydosten. Från Jurmo går vi ut i hamnen och girar babord direkt efter. Vi gör en egen rutt som går parallellt med Jurmos nordväst sida.


Sjökortet visar vitt och det är tätt mellan djupsiffrorna. Efter någon timma är vi i stora farleden söder om Utö. Därifrån sätter vi kurs direkt till Svenska Högarna som ligger cirka 60 sjömil bort. Hela dagen har vi fin havssegling. Vinden ökar och vrider mot syd, men vi kan hålla rak kurs. Strax före klockan 21 anlöper vi Svenska Högarna och förtöjer i SXKs boj. Det låga vattnet gör att vi inte vill gå in till bryggan. Den är dessutom delvis ockuperad av en större segelbåt som är ”Waxholmsbåtsförtöjd” mot bryggan. 

Vi var frusna och hungriga så vi vågade inte chansa på att gå mot bryggan. Dessutom var vinden fortfarande frisk från syd.



Ägaren av segelbåten visar på gott sjömanskap och svarar på VHF när vi anropar. Vi får då veta att det är grunt bakom deras akter. Bojen blir med andra ord perfekt för oss. Tack SXK för att ni håller dessa bojar igång för oss medlemmar!


Jollen pumpas, utombordsmotorn startas och vi tar oss enkelt i land nästa dags morgon. Ett besök upp i Heidenstamsfyren är en självklarhet. Entréavgiften 40 kronor betalas med Swish. 


Svenska Högarna. I öster syns båten på svaj.
Svenska Högarna. I öster syns båten på svaj.

Från Svenska Högarna seglar vi rakt väster ut och övernattar i Träskö Storö fladen.


Väl hemma sker nu kompletteringar inför sommarens seglats som är planerad att gå mot Estland via Gotland och hem via finska viken och Åland.


 Kompendium Färdtips Åland *Klicka vidare* 


Kommentera gärna artikeln. Ange för- och efternamn samt bostadsort.

 


Kommentera     Tipsa en vän     Skriv ut




Kommentarer
2. Jurmo Rolf Alm Norrköping 2018-08-12
1. Kul läsning Lasse Zandén, S/Y Lady Ann 2018-06-19