VHF/SRC mars 2023

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:
Har HR 37:an delaminerat skrov?

Tingsrättens dom över-klagas i uppmärksammat Hallberg-Rassymål


Bengt Utterström 2010-11-12

Det är bland annat det här tvistemålet handlar om. Har bitarna suttit ihop eller inte? Bilden uppges visa den plugg som togs ur skrovet när ägaren borrade ett 25 mm hål. Makarnas anlitade expertis har kommit fram till att någon brottyta inte finns och att bitarna inte har varit homogent vidhäftade vid varandra. Påståenden som inte anses räcka som bevis enligt Tingsrätten. Bild från båtägaren. <br />
Det är bland annat det här tvistemålet handlar om. Har bitarna suttit ihop eller inte? Bilden uppges visa den plugg som togs ur skrovet när ägaren borrade ett 25 mm hål. Makarnas anlitade expertis har kommit fram till att någon brottyta inte finns och att bitarna inte har varit homogent vidhäftade vid varandra. Påståenden som inte anses räcka som bevis enligt Tingsrätten. Bild från båtägaren.


Ägarna till den omstridda Hallberg-Rassy 37, som av dem påstås ha delaminerat skrov, har meddelat DagensBåtliv.se att de kommer att överklaga Tingsrättens dom. Tingsrätten ansåg i sin dom att ägarna inte har kunnat presentera tillräcklig bevisning för att HR 37:an har de påstådda fel som de anser. Ett av dessa fel rör frågan huruvida skrovet är delaminerat eller inte. Hallberg-Rassys vittnen anser att "skrovet ser ut att ha god vidhäftning."


Bakgrund
Ett par i södra Sverige köpte våren 2008 en segelbåt av märket Hallberg- Rassy 37. Ägarna till den nya båten ansåg att den hade en mängd fel, bland annat menade de att skrovet är delaminerat. När ägaren borrade ett 25 millimeters hål under vattenlinjen delade sig borrpluggen i två delar. Ägarna menar att de olika plastlagren, varvat med glasfiberväv, inte sitter ihop i en homogen massa. De stämde med anledning av detta och ett antal andra fel i båten, varvet Hallberg-Rassy inför Tingsrätten. Tingsrätten underkände bevisningen av samtliga påtalade fel. Hallberg-Rassy påtalar att de åtgärdat en del av felen, men inte alla, bland annat på grund av att det inte fått tillgång till båten i den omfattning man önskat.
Inte bevismaterial
Som "bevismaterial" finns en omfattande dokumentation av bilder, plastbitar i två delar och olika experters uttalanden. Tingsrätten anser inte att ägarna har kunnat bevisa att båten var felaktig vid leverans. Därför ogillades makarnas talan och Hallberg-Rassy döms inte till något skadestånd.
När jag talade med Lagman Sverker Tell, som varit med och skrivit domen, förklarade han för mig att "antagligt fel" inte är "tillräckligt fel", det behövs ett snäpp till för att fel ska anses bevisat.
De svarande har å andra sidan inte heller bevisat att fel inte finns, men bevisbördan ligger på köparen.
Knackningar i skrovet
Ägarna har låtit besiktningsmannen William Bekking göra knackningar i skrovet med en hammare och instrumentmätning för tjockhetsmätning av skrovet. Bekking har då kunnat höra att det finns håligheter i skrovet och att dess ytskikt saknar korrekt vidhäftning och har en nedsatt hållfasthet. William Bekking säger i sitt besiktningsutlåtande att båten inte är i sjödugligt skick.
En annan expert, Rolf Olofsson, anställd vid ÅF-kontroll (Ångpanne föreningen), har funnit genom ultraljudsundersökning att skrovet "uppenbarligen inte är homogent" runt den ursågade pluggen och akter om köksavlopp och även kommit fram till att "defekter gäller stora delar av skrovet."
Christoph Rassy, grundare och ägare till Hallberg-Rassy och Benny Martinsson, grundare och ägare till Nordwestvarvet, Jens Östman, tidigare konstruktör och teknisk ansvarig vid Sweden Yacht AB och Ingemar Spindel, VD för Lyse Plastprodukter var närvarande när två borrtrissor och en platta sågades ur skrovet. I deras utlåtande säger de att proverna "ser ut att ha" en god vidhäftning, att laminatet i de undersökta proverna inte "ser ut att ha" delaminerat och att det inte heller i övrigt finns några anmärkningar mot laminatet i de undersökta proverna.
Benny Martinsson och Jens Östman har också uppgett att de vid tillverkning av båtar har erfarenhet av att ta ut tusentals borrpluggar ur skrov och att det enligt dem förekommer att sådana borrpluggar delar sig även vid fullgoda skrov. Sådan delning har då orsakats av mekanisk brytning med hålsågen. 
Hög bevisbörda
I domen talar Tingsrätten om den höga bevisbördan som gäller. Tingsrätten säger i domen att beviskravet vid tvistemål inte har någon närmare definition. Lagman Sverker Tell uppgav för mig att det görs en godtycklig bedömning från fall till fall. Beträffande det påstådda delaminerade skrovet säger Tingsrätten i sin dom att "när så erfarna personer kan komma till olika slutsats, kan metoden (knackningar och ultraljudsundersökning) inte anses som tillförlitlig i frågan om bristande vidhäftning mellan laminatskikten." Samtliga vittnen har hörts under ed.
DagensBåtliv.se följer med intresse ett överklagande
Vi vill se ett klarläggande från Hovrätten om vilka beviskrav som ställs på ett mål av den här typen.
Tingsrätten tog aldrig ställning i sakfrågan utan ogillade de kärandes stämning på grund av för låg bevisnivå.
I domen säger Tingsrätten att det kan vara sannolikt att det finns fel, men det är inte bevisat.

På DagensBåtliv.se tycker vi också att det skulle vara intressant att höra vad en oberoende expertgrupp skulle komma fram till. Vi är med och bevakar.

Hela domen finns att läsa här, klicka.

Vad är din tolkning efter att ha läst domen? Kommentera gärna nedan.


Aktuella båten, en Hallberg - Rassy 37, anses inte vara i sjödugligt skick enligt besiktningsmannen William Bekking.
Aktuella båten, en Hallberg - Rassy 37, anses inte vara i sjödugligt skick enligt besiktningsmannen William Bekking.


Kommentera Tipsa en vn Skriv ut




Kommentarer
5. Ägarens kommentar Bengt Nordé 2011-01-04
4. Titta på ytorna.. FredrikB 2010-12-05
3. Även Jag har lång erfarenhet Arne 2010-12-05
2. Rykten eller skitsnack Gunnar 2010-11-26
1. HR tvisten. Klas Stoltz 2010-11-22